Menu

Van product naar verkoop

De DO's en DON'Ts

Conversiepercentage

Conversie

Conversie binnen de e-commerce is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel. Het gaat meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen.

 

Bron: Wikipedia

Lang niet elke bezoeker van je webwinkel zal uiteindelijk iets kopen. Hoe zorg je er voor dat ze niet afhaken? Dat zal nooit lukken. Sommige bezoekers zijn aan het funshoppen of zijn misschien gewoon een boodschappenlijstje voor later aan het maken. Maar als een klant tot aanschaf over wil gaan, dan moeten de stappen om af te rekenen zo makkelijk mogelijk zijn, maar tevens moet alle informatie van de klant worden gevraagd. Dit spreekt elkaar soms tegen. De klant zal hoe dan ook adresgegevens moeten invullen, maar is het telefoonnummer verplicht? Een geboortedatum? Een account aanmaken? Daar moet een goede afweging in worden gemaakt.

Maak de essentiële zaken verplicht om in te vullen, andere informatie optioneel. Of laat deze zelfs weg als het geen meerwaarde biedt. Maar zorg bijvoorbeeld ook dat als een klant postcode en huisnummer invult, de straat en plaats er automatisch bij worden gezocht. Dus zonder al te veel hindernissen naar het doel.

 

netkiX is al meer dan 15 jaar actief in de e-commerce branche. Zowel als ontwikkelaar van maatwerk software voor webwinkels, maar ook ondersteuning in pakketten als Magento, OS Commerce of Shopify.

Advies met betrekking van online marketing, beperken van retouren of koppelingen met e-mailmarketing software, alles is wel een keer langsgekomen. En als een standaard pakket niet datgene kan wat benodigd is, maken we iets exact op maat!

Contact

Jeroen Zelvoort