“
SEA: Search Engine Advertising
Zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing, is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt. Doordat de webpagina beter gevonden kan worden, verhoogt de effectiviteit van de reclame-uiting op internet.
Bron: Wikipedia
Wil je naast de organische zoekresultaten (SEO: Search Engine Optimisation) ook gevonden worden in het bovenste deel van de zoekmachines, dan kun je daar voor betalen. Je geeft dan hele specifieke trefwoorden op waarop jouw website moet worden getoond. Zijn er meer bedrijven die op dezelfde terfwoorden willen scoren, dan gaat de prijs voor het de betreffende advertenties omhoog. Zaak om de online marketing goed te blijven monitoren dus en waar nodig bij te sturen. Wordt er een bestelling in je webwinkel geplaatst, dan meldt de website dit weer terug aan de zoekmachine. Zo kun je dus heel goed in de gaten houden of het adverteren rendabel is. De gemiddels CPC (Cost Per Click) in combinatie met de conversiewaarde, bepaalt de gemiddelde kosten per conversie. Dit moet een "gezonde" waarde hebben.